Scroll down

Festival - Serseri Aşıklar

Özet

Festival - Serseri Aşıklar

Festival - Serseri Aşıklar

Serseri Aşıklar

À bout de souffle

Breathless

Fransa France / 1960 / 89' / DCP / Siyah Beyaz Black and White / Fransızca, İngilizce French, English / Türkçe, İngilizce Altyazı Turkish, English Subtitles

Yönetmen Director: Jean-Luc Godard

Senaryo Screenplay: Jean-Luc Godard (François Truffaut'nun hikayesinden)

Görüntü Yönetmeni DOP: Raoul Coutard

Kurgu Editing: Cécile Decugis

Müzik Music: Martial Solal

Oyuncular Cast: Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger, Jean-Pierre Melville

Yapımcı Producer: Georges de Beauregard

Yapım Production: SNC, Iberia Films, Les Productions Georges de Beauregard

Festivaller Festivals: (1960) Berlin FF En İyi Yönetmen Gümüş Ayı Ödülü / Silver Berlin Bear for Best Director; Prix Jean Vigo / Prix Jean Vigo; Prix Méliès  / Prix Méliès; (1961) İtalyan Altın Kadeh Ödülleri / Golden Goblets;  Fransız Sinema Eleştirmenleri Birliği En İyi Film Ödülü / French Syndicate of Cinema Critics - Best Film Award

Yeni Dalga’nın simgesi sayılan ve modern sinemanın başlangıç noktalarından biri olan “Serseri Aşıklar”, kanun kaçağı Michel Poiccard ile Paris’te gazetecilik hayalleri kuran Amerikalı öğrenci Patricia Franchini’nin kısa ama unutulmaz ilişkisini anlatır. Raoul Coutard’ın çarpıcı siyah-beyaz görüntüleri, doğal ışıkla çekilmiş sahneleri ve Martial Solal’in caz tınılı müzikleri, filmin enerjisini belirlerken; Belmondo’nun umursamaz karizması ve Seberg’in kırılgan zarafeti, hem dönemin ruhunu hem de Yeni Dalga’nın “özgür birey” arayışını somutlaştırır. Godard’dan suç, aşk ve ölüm üzerine asla eskimeyecek bir manifesto.

Considered a landmark of the French New Wave and one of the foundations of modern cinema, Breathless recounts the brief yet unforgettable story of Michel Poiccard, a small-time criminal on the run, and Patricia Franchini, an American student chasing her dream of becoming a journalist in Paris. Raoul Coutard’s striking black-and-white cinematography, the use of natural light, and Martial Solal’s jazz-infused score define the film’s restless rhythm and revolutionary spontaneity. Jean-Paul Belmondo’s effortless charm and Jean Seberg’s delicate poise capture both the spirit of their generation and the New Wave’s pursuit of the “free individual.” A timeless manifesto on crime, love, and death, Breathless remains Jean-Luc Godard’s most iconic declaration of cinematic freedom.

Jean-Luc Godard: (1930–2022, Fransa) Fransız Yeni Dalgası'nın köşe taşlarından ve sinema tarihinin en devrimci yönetmenlerinden biridir. Kariyerine Cahiers du cinéma dergisinde oldukça etkili bir eleştirmen olarak başladı. İlk uzun filmi “Serseri Aşıklar” ile sinema dilini kökten değiştirdi. “Le Mépris” (1963), “Pierrot le Fou” (1965), “Alphaville” gibi yapıtlarında uyguladığı biçimsel deneyler ve politik/felsefi sorgulamalarıyla birçok yönetmene ilhâm verdi.

(1930–2022, France) was a cornerstone of the French New Wave and one of the most revolutionary filmmakers in cinema history. He began his career as a highly influential critic for Cahiers du Cinéma before redefining film aesthetics and narrative structure. His feature debut, Breathless, fundamentally transformed the language of cinema. Through his bold formal experiments and his political and philosophical inquiries in films such as Le Mépris (1963), Pierrot le Fou (1965), and Alphaville (1965), Godard inspired generations of filmmakers and forever altered the course of modern film.

  • Vizyon Tarihi16 Kasım 2025
36. Ankara Film Festivali

Oyuncular

Seanslar

Bu tarihte herhangi bir seans bulunamadı!

Filmler